GroupAuto, G-Truck

Mapa strony

Przygotowanie ciężarówki do zimy - lista kontrolna




1.Sprawdź stan ogumienia, a w tym głębokość bieżnika, równomierność zużycia, uszkodzenia i spękania. Jeżeli zużycie bieżnika lub uszkodzenia opony wymagają, wymień ogumienie na nowe zgodnie z potrzebami.
2.Jeżeli jeździsz zagranicę, to sprawdź jakiego ogumienia wymagają przepisy danego kraju. Dziś najczęściej wymaga się ogumienia przystosowanego do zimowych warunków M+S (błoto i śnieg) lub całkowicie zimowego.
3.Sprawdź ciśnienie w ogumieniu, żeby złe ciśnienie nie spowodowało nadmiernego lub nieprawidłowego zużycia, pęknięć na boku opony (barku lub nad stopką), w rowkach bieżnika, a w efekcie końcowym nie doprowadziło do wystrzału i zniszczenia opony.
4.Należy wozić ze sobą łańcuchy na koła, łopatę i worek piasku z solą, żeby w trudnych warunkach drogowych zimowych wyjechać z trudnego i śliskiego terenu.
5.Sprawdź działanie układów antypoślizgowych, a w tym ABS, EBS i ASR, żeby hamować tam gdzie jest potrzeba i nie doprowadzić do niekontrolowanego poślizgu.
6.Sprawdź stan i szczelność wszystkich przewodów, połączeń i zaworów pneumatycznych, żeby nie tracić powietrza potrzebnego w układzie hamowania i układach wspomagania różnych podzespołów.
7.Napełnij układ pneumatyczny płynem przeciw zamarzaniu układu pneumatycznego, żeby nie dopuścić do osadzania się wody i zamarzania jej w układzie pneumatycznym podczas mrozów.
8.Wymień filtr osuszacza powietrza, żeby jak najmniej wilgoci wchodziło do układu pneumatycznego w zimie.
9.Spuść ze zbiorników powietrza skropliny wody zaworkiem spustowym od dołu butli, które nazbierały się w okresie lata i jesieni.
10.Sprawdź stan przewodów łączących ciągnik z naczepą i wymień na nowe (markowe) jeżeli są stare, twarde i spękane.
11.Sprawdź stan instalacji elektrycznej i połączeń elektrycznych.
12.Zabezpiecz połączenia elektryczne preparatami do styków elektrycznych. Chodzi o połączenia elektryczne typu bezpieczniki, przekaźniki, połączenia żarówek, kablowe, stacyjki, połączenia gniazdek i wtyczek przewodów elektrycznych ciągnik-naczepa, gniazda lamp i reflektorów etc.
13.Sprawdź dokładnie zamknięcia pokryw w reflektorach i lampach zespolonych oraz światłach dodatkowych.
14.Wymień lub napraw nadpalone styki, końcówki elektryczne, kostki, przewody w instalacji elektrycznej.
15.Przesmaruj połączenia akumulatorów z zaciskami wazeliną techniczną lub smarem miedziowym w różnej postaci. W zimie jest bardzo ważny przepływ prądu, bo sprawność akumulatorów przy niskich temperaturach spada i może brakować prądu do rozruchu samochodu.
16.Doładuj akumulatory do pełnej pojemności zawsze wtedy, kiedy jest taka możliwość, a na noc i przed każdą długą trasą zabezpiecz akumulatory przed zimnem.
17.Sprawdź stan, czystość, pojemność i sprawność akumulatorów. Jeżeli są słabe i szybko się rozładowują, to wymień na nowe.
18.Nie zapomnij o wyposażeniu samochodu w przewody rozruchowe.
19.Upewnij się, że skrzynka akumulatorowa jest szczelna, żeby zabezpieczyć akumulatory przed wodą, solą i zwarciem. Akumulatory powinny być dobrze przykręcone do podstawy skrzynki akumulatorowej i unieruchomione, żeby zabezpieczyć przed przemieszczaniem się i uszkodzeniem akumulatorów.
20.Sprawdź stan rozrusznika i jego połączeń. Sprawdź styki i zużycie rozrusznika, żeby złe połączenia nie utrudniały dopływ prądu i nie powodowały zwarć w układzie rozrusznika.
21.Zadbaj, żeby alternator z regulatorem podawał odpowiednie napięcie ładowania na akumulator.
22.Sprawdź stan i kompletność oświetlenia, żeby podczas długich nocy być dobrze widocznym. Uzupełnij oświetlenie podstawowe i dodatkowe, czyli halogeny przeciwmgielne, dalekosiężne i lampę cofania, żebyś wszystko widział lepiej wkoło samochodu.
23.Sprawdź sprawność działania układu wycieraczek, a w tym luzy na przegubach napędowych, działanie silnika wycieraczek na różnych biegach oraz zużycie piór wycieraczek. Sprawny układ zapewni dobrą widoczność podczas ulewy i opadów śniegu.
24.Skontroluj, a w razie czego uzupełnij brakujące wyposażenie obowiązkowego zestawu ADR. Nie zapomnij również wyposażyć samochodu w dodatkową lampę ostrzegawczą, 2 trójkąty ostrzegawcze, apteczkę, gaśnicę, koc termiczny.
25.Stosuj stale w okresie zimowym dodatek do paliwa, który obniży temperaturę wytrącania się parafiny w paliwie, a tym zapobiega zablokowaniu filtrów paliwa.
26.Opróżnij skropliny wody w separatorze paliwa i odstojnikach paliwa. Jeżeli nie posiadasz separatora wody z grzałką, to załóż go w swoim samochodzie, żeby nie dopuścić do postoju podczas niskich temperatur na dworze.
27.Nie zapomnij wyposażyć swojego samochodu w awaryjny zestaw filtrów paliwa, żeby mróz nie spowodował postoju w trasie, na skutek zablokowania filtra paliwa parafiną.
28.Sprawdź czy świeca płomieniowa i zawór paliwowy układu ssącego jest sprawny, żeby uzyskać łatwy rozruch silnika podczas mrozów.
29.Sprawdź poziom płynu chłodniczego oraz temperaturę jego zamarzania.
30.Zabezpiecz uszczelki drzwi przed przymarzaniem i uszkodzeniem olejkiem silikonowym lub wazeliną.
31.Załóż na okres jesienno-zimowy dywaniki gumowe, żeby utrzymać czystość przed np. błotem i śniegiem.
32.Niezbędnym wyposażeniem kierowcy na zimę jest odmrażacz do szyb i zamków.
33.Utrzymuj w sprawności oraz wykonuj przeglądy okresowe ogrzewania postojowego.
34.W okresie jesienno-zimowym myj samochód szamponem z dodatkiem wosku, żeby zabezpieczyć lakier przed matowieniem i ułatwić usunięcie brudu i soli przy następnym myciu.
35.Wymień jesienią filtr kabinowy, żeby uzyskać dobrą wentylację kabiny i zapobiegać parowaniu szyb.
36.Uzupełniaj na bieżąco płyn zimowy do spryskiwaczy i utrzymuj żelazny zapas na wypadek dużego zużycia, żeby zapewnić sobie bezpieczną jazdę i wyeliminować postoje z powodu braku płynu.
37.Sprawdź czy działa podgrzewanie lusterek, żeby zapewnić sobie dobrą widoczność w czasie mrozów.
38.Wykonaj przed zimą gruntowny przegląd samochodu wraz z wymianą wszystkich filtrów, żeby nie ponosić dodatkowych kosztów naprawy i holowania podczas mrozów.
39.Może się również przydać linka holownicza podczas ekstremalnych warunków zimowych.
40.Zapewnij sobie skrzynkę narzędziową do przechowywania powyższego wyposażenia zimowego.
wróć