Nieszczelności w obiegu chłodzenia
wróćPo zakończeniu prac naprawczych lub konserwacyjnych w obiegu chłodzenia silnika czasem
obserwuje się występowanie nieszczelności i utraty chłodziwa. Przyczynę rzadko jednak
stanowi wymieniony element.
Jednym z najczęstszych powodów reklamacji po wymianie komponentówsą nieszczelności. Jeśli na przykład po zamontowaniunowej chłodnicy lub termostatu następuje wyciek chłodziwa,przyczyny szuka się zazwyczaj w wymienionym elemencie. Usterka tkwi jednak często w zupełnie innym miejscu.
Przyczyna usterki numer jeden
Najczęstszą przyczyną nieszczelności w układzie chłodzenia sąstare uszczelki, które przeoczono podczas demontażu – a więcnie zostały wymienione. W wielu szybkozłączach znajdują się onenp. elemencie na wężu przyłączeniowym i nie są bezpośredniowidoczne z zewnątrz. W przypadku otwarcia połączeń węży lubzłączy wtykowych przed ponownym montażem należy wymienićwszystkie uszczelki.
Prawidłowy montaż uszczelek
Przy wymianie uszczelek należy zawsze pamiętać, że wszystkiepowierzchnie uszczelek muszą być czyste oraz wolne od korozjii osadów. Montować należy wyłącznie uszczelki przewidziane przez producenta, bez dodatkowych środków uszczelniających.Uszczelek nie wolno montować na sucho. Najlepszym środkiemsmarującym jest medium, z którym uszczelka ma styczność (tutaj:czyste chłodziwo).
Ilustracja 1: Szybkozłącze na obudowie termostatu | Ilustracja 2: Wyjąć i wymienić starą uszczelkę z kołnierza za pomocą odpowiedniego narzędzia |
Ilustracja 3 : Przed montażem starannie oczyścić skorodowane powierzchnie |
WAŻNE!
Po zakończeniu prac przy obiegu chłodzenia układ należy napełnić chłodziwem dopuszczonym przez producenta i starannie odpowietrzyć. Warto zastosować próżniowe urządzenie do odpowietrzania, które zapobiegnie nieprawidłowemu działaniu i powstawaniu kieszeni powietrznych.
wróć