Pozorna nieszczelność chłodnicy chłodziwa w pojazdach MAN
wróćJeśli w chłodnicy chłodziwa w pojeździe MAN znajduje się zbyt dużo chłodziwa w zbiorniku wyrównawczym, wraz ze wzrostem temperatury silnika chłodziwo zacznie wypływać, spływając w dół kanałami odpływowymi. Obecność chłodziwa wypływającego pomiędzy chłodnicą a zbiornikiem wyrównawczym może być interpretowana jako nieszczelność.
Dotyczy to chłodnic chłodziwa dla modeli MAN TGA, TGS, TGX i F2000 o numerach części:
- CR 701 000P
- CR 702 000P
- CR 770 000P
- CR 1167 000P
- CR 1168 000P
- CR 2336 000P
W wyszczególnionych chłodnicach chłodziwa podzespół chłodnicy i podzespół zbiornika wyrównawczego tworzą kompletny moduł. Gdy zbiornik wyrównawczy zostanie przepełniony, wraz ze wzrostem temperatury silnika (lub ciśnienia w układzie) nadmiar chłodziwa wypłynie przez zawór wyrównawczy ciśnienia na niebieskiej pokrywie zamykającej. Chłodziwo wypływające na górze lub rozlane podczas napełniania obok otworu wlewu spłynie przez kanały odpływowe w dół i ponownie wypłynie między chłodnicą i zbiornikiem wyrównawczym – co może być omyłkowo uznane za nieszczelność.
Zdjęcie 1: Chłodnica chłodziwa ze zbiornikiem wyrównawczym w pojeździe MAN | Zdjęcie 2: Zbiornik wyrównawczy z rowkami i otworami wypływowymi |
Zdjęcie 3: Wypływające chłodziwo wycieka w obszarze łączenia na zbiorniku wyrównawczym |
WAŻNE!
Podczas napełniania układu chłodzenia należy zachować staranność i zwrócić uwagę na prawidłową ilość chłodziwa. Ponadto chłodziwo podlega zużyciu i dlatego należy je regularnie wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, aby uniknąć powstawania korozji, kawitacji, osadów wapiennych i innych w układzie chłodzenia. Staranne odpowietrzenie układu chłodzenia chroni przed wadliwym działaniem powodowanym przez kieszenie powietrzne.
Źródło: materiał techniczny MAHLE.
wróćŹródło: materiał techniczny MAHLE.