Prawidłowy wybór i eksploatacja akumulatorów w pojazdach użytkowych
wróć- Akumulator kwasowo- ołowiowy
Akumulator jest urządzeniem do magazynowania energii elektrycznej w formie chemicznej.
Energię uwalnia w kontrolowany sposób w postaci prądu stałego. Wszystkie rodzaje akumulatorów
składają się z elektrody dodatniej i elektrody ujemnej zanurzonych w elektrolicie. Całość
umieszczona jest w pojemniku. Akumulatory stosowane w pojazdach użytkowych to akumulatory
kwasowo- ołowiowe. Znaczy to, że elektroda dodatnia i ujemna wykonane są ze związków ołowiu i
zanurzone w rozcieńczonym kwasie siarkowym. Akumulatory kwasowo- ołowiowe po
rozładowaniu, można ponownie ładować. - Budowa
Akumulatory przeznaczone do samochodów osobowych zbudowane są z 6 ogniw
ołowiowo-kwasowych połączonych szeregowo. Każde z ogniw generuje siłę elektromotoryczną
(SEM) równą 2 V. Cały akumulator generuje zatem napięcie w wysokości 12 V. Wewnętrzny opór
elektryczny akumulatora jest bardzo mały, umożliwiając przepływ bardzo dużego prądu. W
akumulatorach ciężarowych znajduje się 12 ogniw co daje łącznie moc 24 V.
Istotną wadą akumulatorów kwasowo- ołowiowych jest możliwość wycieku z nich kwasu
siarkowego oraz parowanie wody powodujące zbyt duże stężenie w elektrolicie i konieczność
okresowego uzupełniania. Rozwiązaniem problemu jest stosowanie bardzo szczelnej,
nierozbieralnej obudowy lub zastosowanie elektrolitu żelowego. Elektrolity żelowe są w dalszym
ciągu wodnymi roztworami kwasu siarkowego do którego dodaje się środka żelującego np. żywicy
silikonowej. Zapobiega to parowaniu wody i jej wyciekom. Oba typy akumulatorów nazywa się
„bezobsługowymi” ponieważ nie wymagają one kontrolowania składu i ilości elektrolitu.
Akumulatory bezobsługowe są dalszym krokiem w rozwoju akumulatorów hybrydowych.
Obie płyty - ujemna i dodatnia - składają się ze stopu ołowiu i wapnia (Pb, Ca)( podobnie jak
akumulatory hybrydowe). Na rynku dostępne są także konstrukcje zawierające srebro. Takie
akumulatory w swojej nazwie mają słowo Silver. Jest ono dodawane do płyty dodatniej, która
zawiera też mniej wapnia. W tradycyjnych akumulatorach hybrydowych zużycie wody wynosi 2-4
g/Ah natomiast w akumulatorach bezobsługowych jest to 1 g/Ah.
Zastosowanie wspomnianych wyżej domieszek wapnia i srebra pozwala na przedłużenie
żywotności akumulatora. W szczególności uzyskuje się stałą wartość prądu rozruchowego przez
praktycznie cały okres serwisowania akumulatora. W praktyce wygląda to tak, że akumulator po
75% swojego życia( okres użyteczności akumulatora to ok 5 lat) dysponuje jeszcze prądem
rozruchowym ponad wymagane normy, natomiast później wartość tego prądu zaczyna spadać.
Inną jeszcze technologią stosowaną w akumulatorach, konkurencyjną do akumulatorów
żelowych jest zastosowanie rozwiązania w, którym elektrolit jest zaabsorbowany w separatorze
wykonanym z maty szklanej. Taki rodzaj wypełnienia przestrzeni międzyelektrodowej powoduje
zlikwidowanie możliwości wycieku elektrolitu z uszkodzonego mechanicznie akumulatora.
3. Wybór akumulatora
Akumulatory kwasowo- ołowiowe różnią się od siebie m.in. wielkością, mocą, pojemnością.
Aby wybrać najlepszy akumulator dla swojego pojazdu należy sprawdzić książkę serwisową
pojazdu i znaleźć w niej rekomendacje producenta dotyczące:
Klasy wielkości akumulatora- rozmiar akumulatora, który będzie najlepiej pasował do fizycznych
wymiarów pojazdu. Najczęściej pojazdy przystosowane są do więcej niż jednej klasy.
Mocy zimnego rozruchu tzw. CCA- jest niezwykle istotna w sytuacjach startowania w niskich
temperaturach. Jest to siła prądu jaką akumulator jest w stanie wygenerować w ciągu 30 sekund w
temperaturze -17,8 C zanim napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.
Pojemność rezerwowa tzw. RC- zasila system elektryczny w pojeździe, kiedy alternator przestaje
ładować akumulator. Wskaźnik ten oznacza ilość minut w czasie których akumulator będzie w
stanie dostarczać pełną moc zanim jego napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.
Ogólnie oba czynniki CCA i RC im wyższe tym lepiej. Jeśli pojazd użytkowany jest w
klimacie stosunkowo zimnym konieczne jest zwrócenie dużej uwagi na wskaźnik CCA przy
wyborze akumulatora. Sprawa ma się odwrotnie jeśli pojazd przebywa głównie w klimacie ciepłymwtedy
ten czynnik niekoniecznie jest ważny.
Jeśli pojazd posiada bogate wyposażenie jak np. kabiny samochodów ciężarowych
przystosowane do przebywania i nocowania w nich kierowców przez dłuższy okres trzeba
uwzględnić: typ wyposażenia, które będzie zasilane, ilość energii liczonej w Amperach potrzebnej
do zasilenia oraz ilości godzin w jakich wyposażenie będzie zasilane. Następnie musimy wykonać
proste mnożenie: ilość Amperów(A) razy ilość godzin(h) i otrzymujemy Amperogodziny (Ah). Do
wyniku możemy doliczyć 20% zapas bezpieczeństwa.
4. Eksploatacja
Każdy akumulator kwasowo- ołowiowy bezwzględnie musimy przed rozpoczęciem
eksploatacji doładować do 100%. Praktycznie, co 6 miesięcy powinno się
taki akumulator doładować, a podczas eksploatacji sprawdzać i uzupełniać
elektrolit wodą destylowaną( jeżeli akumulator nie jest bezobsługowy).
Przed montażem akumulatorów w samochodach ciężarowych, nie wszyscy zwracają
uwagę, aby były one identyczne i sparowane. Jeżeli montujemy dwa akumulatory o
różnym stopniu naładowania (czyli różnym oporze wewnętrznym), zdarza się, że
nigdy nie uzyskają one równego obciążenia. Przy połączeniu szeregowym ten sam
prąd płynie przez obydwa akumulatory i przy różnym oporze wewnętrznym
odkładają się różne napięcia czyli każdy jest doładowywany w innym stopniu.
Rada: parowanie, czyli połączenie plusa z plusem a minusa z minusem na
minimum 1 godzinę rozwiązuje ten problem.
Kierowcy ciężarówek czasami podłączają pod jeden akumulator odbiornik
(radio, lodówkę itp.) na 12V. Powoduje to nierówne obciążenie, jeden
akumulator jest niedoładowywany natomiast drugi przeładowywany, co w
konsekwencji doprowadza do uszkodzenia obydwu.
Rada: należy koniecznie w takich przypadkach stosować przetwornicę 24V na
12V nie można dodatkowo obciążać tylko 1 akumulatora.
Dodatkową informacją jest to , że w przypadku ciągłego niedoładowywania jednego
z akumulatorów powstaje zasiarczenie płyt baterii co objawia się zmianą koloru elektrolitu
na szary czego skutkiem jest tzw opad masy czynnej , który jest przyczyną min zwarcia w
celi.
Życzymy pełnego zadowolenia z użytkowania akumulatorów zakupionych w sieci
hurtowni Opoltrans. /zespół Opoltrans
wróć